Решение уравнений бесплатно — Калькулятор Онлайн
С подробным решением:
С быстрым решением:
Вы учитесь? Тогда данные сервисы должны вам помочь. Решение уравнений онлайн позволяет быть уверенным в правильности решения вашего уравнения.
В каждом из разделов приведены различные способы для помощи вам. Правила ввода уравнений указаны на соответствующих страницах, внимательно прочитайте их и у вас должно получиться.
Вообще этот калькулятор сделан только как вспомогательный инструмент. Вы должны сами научиться решать уравнения — это пригодится Вам в жизни (поможет по жизни мыслить логически в финансовых, экономических и инженерных вопросах).
Данный сервис позволяет проверить свои
Это он-лайн сервис в один шаг:
- Ввести уравнение с неизвестным x
Перейти: «Решение обычных уравнений с ответом» →
Это он-лайн сервис в один шаг:
- Ввести дифференциальное уравнение с неизвестной функцией y
Перейти: «Дифференциальные уравнения с ответом» →
Это он-лайн сервис в один шаг:
- Введите выражение, которое надо упростить
Перейти: Онлайн сервис «Упрощение выражений» →
Это он-лайн сервис в
- Ввести множитель a при неизвестной x в квадрате
- Ввести множитель b при неизвестной x
- Ввести свободное слагаемое с
Перейти: Решение квадратных уравнений →
Этот математический калькулятор онлайн поможет вам решить показательное уравнение. Программа для решения показательного уравнения не просто даёт ответ задачи, она приводит подробное решение с пояснениями, т.е. отображает процесс получения результата.
Данная программа может быть полезна учащимся старших классов общеобразовательных школ при подготовке к контрольным работам и экзаменам, при проверке знаний перед ЕГЭ, родителям для контроля решения многих задач по математике и алгебре. А может быть вам слишком накладно нанимать репетитора или покупать новые учебники? Или вы просто хотите как можно быстрее сделать домашнее задание по математике или алгебре? В этом случае вы также можете воспользоваться нашими программами с подробным решением.
Таким образом вы можете проводить своё собственное обучение и/или обучение своих младших братьев или сестёр, при этом уровень образования в области решаемых задач повышается.
Вы можете посмотреть теорию о показательной функции и общие методы решения показательных уравнений.
Примеры подробного решения >>
Введите показательное уравнение
Обнаружено что не загрузились некоторые скрипты, необходимые для решения этой задачи, и программа может не работать.
Возможно у вас включен AdBlock.
В этом случае отключите его и обновите страницу.
Сообщение отправлено. Спасибо.
Показательная функция, её свойства и график
Напомним основные свойства степени. Пусть а > 0, b > 0, n, m — любые действительные числа. Тогда
1) an am = an+m
2) \( \frac{a^n}{a^m} = a^{n-m} \)
3) (an)m = anm
4) (ab)n = an bn
5) \( \left( \frac{a}{b} \right)^n = \frac{a^n}{b^n} \)
6) an > 0
7) an > 1, если a > 1, n > 0
8) an m, если a > 1, n
9) an > am, если 0
В практике часто используются функции вида y = ax, где a — заданное положительное число, x — переменная. Такие функции называют показательными. Это название объясняется тем, что аргументом показательной функции является показатель степени, а основанием степени — заданное число.
Определение. Показательной функцией называется функция вида y = ax, где а — заданное число, a > 0, \( a \neq 1\)
Показательная функция обладает следующими свойствами
1) Область определения показательной функции — множество всех действительных чисел.
Это свойство следует из того, что степень ax где a > 0, определена для всех действительных чисел x.
2) Множество значений показательной функции — множество всех положительных чисел.
Чтобы убедиться в этом, нужно показать, что уравнение ax = b, где а > 0, \( a \neq 1\), не имеет корней,
если \( b \leq 0\), и имеет корень при любом b > 0.
3) Показательная функция у = ax является возрастающей на множестве всех действительных чисел, если a > 1, и убывающей, если 0 Это следует из свойств степени (8) и (9)
Построим графики показательных функций у = ax при a > 0 и при 0 Использовав рассмотренные свойства отметим, что график функции у = ax при a > 0 проходит через точку (0; 1) и
расположен выше оси Oх.
Если х x при a > 0.
Если х > 0 и |х| увеличивается, то график быстро поднимается вверх.
График функции у = ax при 0
Если х > 0 и увеличивается, то график быстро приближается к оси Ох (не пересекая её). Таким образом, ось Ох является
горизонтальной асимптотой графика.
Если х
Показательные уравнения
Рассмотрим несколько примеров показательных уравнений, т.е. уравнений, в которых неизвестное содержится в показателе степени. Решение показательных уравнений часто сводится к решению уравнения ax = ab где а > 0, \( a \neq 1\), х — неизвестное. Это уравнение решается с помощью свойства степени: степени с одинаковым основанием а > 0, \( a \neq 1\) равны тогда и только тогда, когда равны их показатели.
Решить уравнение 23x • 3x = 576
Так как 23x = (23)x = 8x, 576 = 242, то уравнение можно записать в виде
8x • 3x = 242, или в виде 24x = 242, откуда х = 2.
Ответ х = 2
Решить уравнение 3х + 1 — 2 • 3x — 2 = 25
Вынося в левой части за скобки общий множитель 3х — 2, получаем 3х — 2(33 — 2) = 25,
3х — 2 • 25 = 25,
откуда 3х — 2 = 1, x — 2 = 0, x = 2
Ответ х = 2
Решить уравнение 3х = 7х
Так как \( 7^x \neq 0 \) , то уравнение можно записать в виде \( \frac{3^x}{7^x} = 1 \), откуда \( \left( \frac{3}{7} \right) ^x = 1 \), х = 0
Ответ х = 0
Решить уравнение 9х — 4 • 3х — 45 = 0
Заменой 3х = t данное уравнение сводится к квадратному уравнению t2 — 4t — 45 = 0. Решая это уравнение,
находим его корни: t1 = 9, t2 = -5, откуда 3х = 9, 3х = -5.
Уравнение 3х = 9 имеет корень х = 2, а уравнение 3х = -5 не имеет корней, так как показательная функция не
может принимать отрицательные значения.
Ответ х = 2
Решить уравнение 3 • 2х + 1 + 2 • 5x — 2 = 5х + 2х — 2
Запишем уравнение в виде
3 • 2х + 1 — 2x — 2 = 5х — 2 • 5х — 2, откуда
2х — 2 (3 • 23 — 1) = 5х — 2( 5 2 — 2 )
2х — 2 • 23 = 5х — 2• 23
\( \left( \frac{2}{5} \right) ^{x-2} = 1 \)
x — 2 = 0
Ответ х = 2
Решить уравнение 3|х — 1| = 3|х + 3|
Так как 3 > 0, \( 3 \neq 1\), то исходное уравнение равносильно уравнению |x-1| = |x+3|
Возводя это уравнение в квадрат, получаем его следствие (х — 1)2 = (х + 3)2, откуда
х2 — 2х + 1 = х2 + 6х + 9, 8x = -8, х = -1
Проверка показывает, что х = -1 — корень исходного уравнения.
Ответ х = -1
Введите уравнение с неизвестным, для которого требуется найти корни.
Решим уравнение с неизвестным x
(если данное уравнение калькулятор способен решить).
Левая и правая части уравнения теперь совмещены в одну.
И знак равенства теперь находится в форме.
Примеры решаемых уравнений
Примеры решаемых уравнений (простых)
Система не умеет решать абсолютно все уравнения из ниже перечисленных, но вдруг Вам повезет 🙂
Решение Алгебраических (по алгебре): Квадратных, кубических и других степеней уравнений x^4-x=0
Решение Тригонометрих уравнений sin(2*x)=1
Правила ввода уравнений
В поле ‘Уравнение’ можно делать следующие операции:
Правила ввода функций
В функции f можно делать следующие операции:
- Действительные числа
- вводить в виде 7.5, не 7,5
- 2*x
- — умножение
- 3/x
- — деление
- x^3
- — возведение в степень
- x + 7
- — сложение
- x — 6
- — вычитание
- absolute(x)
- Функция — абсолютное значение x (модуль x или |x|)
- arccos(x)
- Функция — арккосинус от x
- arccosh(x)
- Функция — арккосинус гиперболический от x
- arcsin(x)
- Функция — арксинус от x
- arcsinh(x)
- Функция — арксинус гиперболический от x
- arctan(x)
- Функция — арктангенс от x
- arctanh(x)
- Функция — арктангенс гиперболический от x
- e
- Функция — e это то, которое примерно равно 2.7
- exp(x)
- Функция — экспонента от x (тоже самое, что и e^x)
- floor(x)
- Функция — округление x в меньшую сторону (пример floor(4.5)==4.0)
- log(x) or ln(x)
- Функция — Натуральный логарифм от x (Чтобы получить log7(x), надо ввести log(x)/log(7) (или, например для log10(x)=log(x)/log(10))
- pi
- Число — «Пи», которое примерно равно 3.14
- sign(x)
- Функция — Знак x
- sin(x)
- Функция — Синус от x
- cos(x)
- Функция — Косинус от x
- sinh(x)
- Функция — Синус гиперболический от x
- cosh(x)
- Функция — Косинус гиперболический от x
- sqrt(x)
- Функция — Корень из от x
- x^2
- Функция — Квадрат x
- tan(x)
- Функция — Тангенс от x
- tanh(x)
- Функция — Тангенс гиперболический от x
Решение линейных уравнений с примерами
Уравнение с одним неизвестным, которое после раскрытия скобок и приведения подобных членов принимает вид
aх + b = 0, где a и b произвольные числа, называется линейным уравнением с одним неизвестным. Cегодня разберёмся, как эти линейные уравнения решать.
Например, все уравнения:
2х + 3= 7 – 0,5х; 0,3х = 0; x/2 + 3 = 1/2 (х – 2) — линейные.
Значение неизвестного, обращающее уравнение в верное равенство называется решением или корнем уравнения.
Например, если в уравнении 3х + 7 = 13 вместо неизвестного х подставить число 2 , то получим верное равенство 3· 2 +7 = 13. Значит, значение х = 2 есть решение или корень уравнения.
А значение х = 3 не обращает уравнение 3х + 7 = 13 в верное равенство, так как 3· 2 +7 ≠ 13. Значит, значение х = 3 не является решением или корнем уравнения.
Решение любых линейных уравнений сводится к решению уравнений вида
aх + b = 0.
Перенесем свободный член из левой части уравнения в правую, изменив при этом знак перед b на противоположный, получим
aх = ‒ b.
Если a ≠ 0, то х = ‒ b/a .
Пример 1. Решите уравнение 3х + 2 =11.
Перенесем 2 из левой части уравнения в правую, изменив при этом знак перед 2 на противоположный, получим
3х = 11 – 2.
Выполним вычитание, тогда
3х = 9.
Чтобы найти х надо разделить произведение на известный множитель, то есть
х = 9 : 3.
Значит, значение х = 3 является решением или корнем уравнения.
Ответ: х = 3.
Если а = 0 и b = 0, то получим уравнение 0х = 0. Это уравнение имеет бесконечно много решений, так как при умножении любого числа на 0 мы получаем 0,но b тоже равно 0. Решением этого уравнения является любое число.
Пример 2. Решите уравнение 5(х – 3) + 2 = 3 (х – 4) + 2х ‒ 1.
Раскроем скобки:
5х – 15 + 2 = 3х – 12 + 2х ‒ 1.
Сгруппируем в левой части члены, содержащие неизвестные, а в правой ‒ свободные члены:
5х – 3х ‒ 2х = – 12 ‒ 1 + 15 ‒ 2.
Приведем подобные члены:
0х = 0.
Ответ: х — любое число.
Если а = 0 и b ≠ 0, то получим уравнение 0х = — b. Это уравнение решений не имеет, так как при умножении любого числа на 0 мы получаем 0, но b ≠ 0 .
Пример 3. Решите уравнение х + 8 = х + 5.
Сгруппируем в левой части члены, содержащие неизвестные, а в правой ‒ свободные члены:
х – х = 5 ‒ 8.
Приведем подобные члены:
0х = ‒ 3.
Ответ: нет решений.
На рисунке 1 изображена схема решения линейного уравнения
Составим общую схему решения уравнений с одной переменной. Рассмотрим решение примера 4.
Пример 4. Пусть надо решить уравнение
1) Умножим все члены уравнения на наименьшее общее кратное знаменателей, равное 12.
2) После сокращения получим
4 (х – 4) + 3·2 (х + 1) ‒ 12 = 6·5 (х – 3) + 24х – 2 (11х + 43)
3) Чтобы отделить члены, содержащие неизвестные и свободные члены, раскроем скобки:
4х – 16 + 6х + 6 – 12 = 30х – 90 + 24х – 22х – 86 .
4) Сгруппируем в одной части члены, содержащие неизвестные, а в другой – свободные члены:
4х + 6х – 30х – 24х + 22х = ‒ 90 – 86 + 16 – 6 + 12.
5) Приведем подобные члены:
‒ 22х = ‒ 154.
6) Разделим на – 22 , Получим
х = 7.
Как видим, корень уравнения равен семи.
Вообще такие уравнения можно решать по следующей схеме:
а) привести уравнение к целому виду;
б) раскрыть скобки;
в) сгруппировать члены, содержащие неизвестное, в одной части уравнения, а свободные члены ‒ в другой;
г) привести подобные члены;
д) решить уравнение вида aх = b,которое получили после приведения подобных членов.
Однако эта схема не обязательна для всякого уравнения. При решении многих более простых уравнений приходится начинать не с первого, а со второго (Пример. 2), третьего (Пример. 1, 3) и даже с пятого этапа, как в примере 5.
Пример 5. Решите уравнение 2х = 1/4.
Находим неизвестное х = 1/4 : 2,
х = 1/8 .
Рассмотрим решение некоторых линейных уравнений, встречающихся на основном государственном экзамене.
Пример 6. Решите уравнение 2 (х + 3) = 5 – 6х.
Решение
2х + 6 = 5 – 6х
2х + 6х = 5 – 6
8х = ‒1
х = ‒1 : 8
х = ‒ 0, 125
Ответ: ‒ 0, 125
Пример 7. Решите уравнение – 6 (5 – 3х) = 8х – 7.
Решение
– 30 + 18х = 8х – 7
18х – 8х = – 7 +30
10х = 23
х = 23 : 10
х = 2,3
Ответ: 2,3
Пример 8. Решите уравнение
Решение:
3(3х – 4) = 4 · 7х + 24
9х – 12 = 28х + 24
9х – 28х = 24 + 12
-19х = 36
х = 36 : (-19)
х = — 36/19
Ответ: — .
Пример 9. Найдите f(6), если f (x + 2) = 37-х
Решение
Так как надо найти f(6), а нам известно f (x + 2),
то х + 2 = 6.
Решаем линейное уравнение х + 2 = 6,
получаем х = 6 – 2, х = 4.
Если х = 4, тогда
f(6) = 37-4 = 33 = 27
Ответ: 27.
Если у Вас остались вопросы, есть желание разобраться с решением уравнений более основательно, записывайтесь на мои уроки в РАСПИСАНИИ. Буду рада Вам помочь!
Также TutorOnline советует посмотреть новый видеоурок от нашего репетитора Ольги Александровны, который поможет разобраться как с линейными уравнениями, так и с другими.
© blog.tutoronline.ru, при полном или частичном копировании материала ссылка на первоисточник обязательна.
Этот математический калькулятор онлайн поможет вам решить иррациональное уравнение или неравенство. Программа для решения иррациональных уравнений и неравенств
Данная программа может быть полезна учащимся старших классов общеобразовательных школ при подготовке к контрольным работам и экзаменам, при проверке знаний перед ЕГЭ, родителям для контроля решения многих задач по математике и алгебре. А может быть вам слишком накладно нанимать репетитора или покупать новые учебники? Или вы просто хотите как можно быстрее сделать домашнее задание по математике или алгебре? В этом случае вы также можете воспользоваться нашими программами с подробным решением.
Таким образом вы можете проводить своё собственное обучение и/или обучение своих младших братьев или сестёр, при этом уровень образования в области решаемых задач повышается.
Вы можете посмотреть теорию и общие методы решения иррациональных уравнений и неравенств.
Примеры подробного решения >>
sqrt(x) — квадратный корень xx^(1/n) — корень степени n
Введите иррациональное уравнение или неравенство
Обнаружено что не загрузились некоторые скрипты, необходимые для решения этой задачи, и программа может не работать.
Возможно у вас включен AdBlock.
В этом случае отключите его и обновите страницу.
Сообщение отправлено. Спасибо.
Решение иррациональных уравнений и неравенств
1. Иррациональные уравнения
Иррациональными называют уравнения, в которых переменная содержится под знаком радикала или под знаком возведения в дробную степень. Для таких уравнений ищут, как правило, только действительные корни.
Основной метод решения иррациональных уравнений — метод возведения обеих частей уравнения в одну и ту же степень. При этом следует иметь в виду, что возведение обеих частей уравнения в одну и ту же нечётную степень есть равносильное преобразование уравнения, а в чётную — НЕравносильное. Значит, основные принципиальные трудности связаны с возведением обеих частей уравнения в одну и ту же чётную степень, когда из-за неравносильности преобразования могут появиться посторонние корни, а потому обязательна проверка всех найденных корней.
ПРИМЕР 1.
\( \sqrt[\Large6\normalsize]{x^2-5x} = \sqrt[\Large6\normalsize]{2x-6} \)
Возведя обе части уравнения в шестую степень, получим:
\( x^2-5x = 2x-6 \Rightarrow \)
\( x^2-7x +6= 0 \Rightarrow \)
\( x_1=1, \; x_2=6 \)
Проверка. «Хорошие» корни можно проверить непосредственной подстановкой в исходное уравнение. При x = 1 заданное
уравнение принимает вид \( \sqrt[\Large6\normalsize]{-4} = \sqrt[\Large6\normalsize]{-4} \), во множестве действительных чисел
такое «равенство» не имеет смысла. Значит, 1 — посторонний корень, он появился по причине расширения ОДЗ уравнения после
возведения в шестую степень. При х = 6 заданное уравнение принимает вид
\( \sqrt[\Large6\normalsize]{6} = \sqrt[\Large6\normalsize]{6} \) — это верное равенство.
Итак, уравнение имеет единственный корень: х = 6.
Ответ: х = 6
ПРИМЕР 2.
\( \sqrt{x^2-x+2}+\sqrt{x^2-x+7} = \sqrt{2x^2-2x+21} \)
Введя новую переменную \( u=x^2-x\), получим существенно более простое иррациональное уравнение:
\( \sqrt{u+2}+\sqrt{u+7} = \sqrt{2u+21} \).
Возведём обе части уравнения в квадрат:
\( (\sqrt{u+2}+\sqrt{u+7})^2 = (\sqrt{2u+21})^2 \Rightarrow \)
\( u+2 +2\sqrt{u+2}\sqrt{u+7} +u+7 = 2u+21 \Rightarrow \)
\( \sqrt{(u+2)(u+7)} = 6 \Rightarrow \)
\( u^2+9u+14=36 \Rightarrow \)
\( u^2+9u-22=0 \Rightarrow \)
\( u_1=2, \; u_2=-11 \)
Проверка найденных значений их подстановкой в уравнение \( \sqrt{u+2}+\sqrt{u+7} = \sqrt{2u+21} \) показывает, что
\( u_1=2 \) — корень уравнения, а \( u_2=-11 \) — посторонний корень.
Возвращаясь к исходной переменной x, получаем уравнение \( x^2-x=2 \Rightarrow x^2-x-2=0 \), решив которое находим два корня:
\( x_1=2, \; x_2=-1 \)
Ответ: 2; -1.
ПРИМЕР 3.
\( x^2+3-\sqrt{2x^2-3x+2} = 1{,}5(x+4) \)
Уединение корня и возведение обеих частей уравнения в квадрат привело бы к громоздкому уравнению. В то же время, если
проявить некоторую наблюдательность, можно заметить, что уравнение легко сводится к квадратному. Действительно, умножим
обе его части на 2:
\( 2x^2 +6 -2\sqrt{2x^2-3x+2} = 3x+12 \Rightarrow \)
\( 2x^2 -3x +2 -2\sqrt{2x^2-3x+2} -8 = 0 \Rightarrow \)
Введя новую переменную \( y=\sqrt{2x^2-3x+2} \), получим: \( y^2-2y-8=0 \), откуда \( y_1=4, \; y_2=-2 \). Значит, исходное
уравнение равносильно следующей совокупности уравнений:
\( \left[\begin{array}{l} \sqrt{2x^2-3x+2} =4 \\ \sqrt{2x^2-3x+2} = -2 \end{array}\right. \)
Из первого уравнения этой совокупности находим: \( x_1=3{,}5; \; x_2=-2 \). Второе уравнение корней не имеет.
Проверка. Так как совокупность уравнений равносильна исходному уравнению, причём второе уравнение этой совокупности
корней не имеет, то найденные корни можно проверить подстановкой в уравнение \( \sqrt{2x^2-3x+2} =4\). Эта подстановка показывает,
что оба найденных значения x являются корнями этого уравнения, а значит, и исходного уравнения.
Ответ: 3,5; -2.
ПРИМЕР 4.
\( 2x -5 +2\sqrt{x^2-5x} +2\sqrt{x-5} +2\sqrt{x}= 48 \)
Областью определения уравнения является луч \( [5; \; +\infty) \). В этой области выражение \( \sqrt{x^2-5x} \)
можно представить следующим образом: \( \sqrt{x^2-5x} = \sqrt{x}\sqrt{x-5} \). Теперь уравнение можно переписать так:
\( x+x -5 +2\sqrt{x}\sqrt{x-5} +2\sqrt{x-5} +2\sqrt{x} -48 = 0 \Rightarrow \)
\( (\sqrt{x})^2 +2\sqrt{x}\sqrt{x-5} +(\sqrt{x-5})^2 +2(\sqrt{x-5}+\sqrt{x}) -48 = 0 \Rightarrow \)
\( (\sqrt{x-5} +\sqrt{x})^2 +2(\sqrt{x-5}+\sqrt{x}) -48 = 0 \)
Введя новую переменную \( y= \sqrt{x-5} +\sqrt{x} \), получим квадратное уравнение \( y^2+2y-48=0 \), из которого находим:
\( y_1=6, \; y_2=-8 \). Таким образом, задача свелась к решению совокупности уравнений:
\( \left[\begin{array}{l} \sqrt{x-5} +\sqrt{x} =6 \\ \sqrt{x-5} +\sqrt{x} = -8 \end{array}\right. \)
Из первого уравнения совокупности находим \( x= \left( \frac{41}{12} \right)^2 \), второе уравнение совокупности решений явно не
имеет.
Проверка. Нетрудно проверить (подстановкой), что \( x= \left( \frac{41}{12} \right)^2 \) — является корнем уравнения
\( \sqrt{x-5} +\sqrt{x} =6 \). Но это уравнение равносильно исходному уравнению, значит, \( x= \left( \frac{41}{12} \right)^2 \) —
является корнем и исходного уравнения.
Ответ: \( x= \left( \frac{41}{12} \right)^2 \)
Иногда при решении иррациональных уравнений оказывается удобным ввести две новые переменные.
ПРИМЕР 5.
\( \sqrt[\Large4\normalsize]{1-x} + \sqrt[\Large4\normalsize]{15+x} =2 \)
Введём новые переменные: \( \left\{\begin{array}{l} u=\sqrt[\Large4\normalsize]{1-x} \\ v=\sqrt[\Large4\normalsize]{15+x} \end{array}\right. \)
Тогда уравнение примет вид \(u+v=2\). Но для нахождения значений двух новых переменных одного уравнения недостаточно. Возведя в
четвёртую степень обе части каждого из уравнений системы, получим:
\( \left\{\begin{array}{l} u^4=1-x \\ v^4= 15+x \end{array}\right. \)
Сложим уравнения последней системы: \(u^4 +v^4 =16\). Таким образом, для нахождения u, v мы имеем следующую симметрическую
систему уравнений:
\( \left\{\begin{array}{l} u+v=2 \\ u^4 +v^4 =16 \end{array}\right. \)
Решив её, находим:
\( \left\{\begin{array}{l} u_1=0 \\ v_1 =2; \end{array}\right. \)
\( \left\{\begin{array}{l} u_2=2 \\ v_2 =0 \end{array}\right. \)
Таким образом, исходное уравнение свелось к следующей совокупности систем уравнений:
\( \left\{\begin{array}{l} \sqrt[\Large4\normalsize]{1-x} =0 \\ \sqrt[\Large4\normalsize]{15+x} =2; \end{array}\right. \)
\( \left\{\begin{array}{l} \sqrt[\Large4\normalsize]{1-x} =2 \\ \sqrt[\Large4\normalsize]{15+x} =0 \end{array}\right. \)
Решив эту совокупность, находим: \(x_1=1, \; x_2=-15 \)
Проверка. Проще всего проверить найденные корни непосредственной подстановкой в заданное уравнение. Проделав это,
убеждаемся, что оба значения являются корнями исходного уравнения.
Ответ: 1; -15.
ПРИМЕР 6.
\( \sqrt[\Large3\normalsize]{2x+1} + \sqrt[\Large3\normalsize]{6x+1} = \sqrt[\Large3\normalsize]{2x-1} \)
Возведём обе части уравнения в куб:
\( 2x+1 + 3\sqrt[\Large3\normalsize]{(2x+1)^2} \cdot \sqrt[\Large3\normalsize]{6x+1} +
3\sqrt[\Large3\normalsize]{2x+1} \cdot \sqrt[\Large3\normalsize]{(6x+1)^2} +6x+1 = 2x-1 \Rightarrow \)
\( 3\sqrt[\Large3\normalsize]{2x+1} \cdot \sqrt[\Large3\normalsize]{6x+1} \cdot
(3\sqrt[\Large3\normalsize]{2x+1} + \sqrt[\Large3\normalsize]{6x+1} ) = -6x-3 \)
Воспользовавшись исходным уравнением, заменим сумму
\( \sqrt[\Large3\normalsize]{2x+1} + \sqrt[\Large3\normalsize]{6x+1} \) на выражение \( \sqrt[\Large3\normalsize]{2x-1} \):
\( 3\sqrt[\Large3\normalsize]{2x+1} \cdot \sqrt[\Large3\normalsize]{6x+1} \cdot \sqrt[\Large3\normalsize]{2x-1} = -6x-3 \Rightarrow \)
\( 3\sqrt[\Large3\normalsize]{ (2x+1)(6x+1)(2x-1) } = -2x-1 \)
Возведём обе части в куб:
\( (2x+1)(6x+1)(2x-1) = -(2x+1)^3 \Rightarrow \)
\( (2x+1)((6x+1)(2x-1) + (2x+1)^2) =0 \Rightarrow \)
\( 16x^2(2x+1) =0 \Rightarrow \)
\( x_1= -0{,}5; \; x_2=0 \)
Проверка. Подстановкой найденных значений x в исходное уравнение убеждаемся, что его корнем является только x = -0,5.
Ответ: -0,5.
2. Иррациональные неравенства
Рассмотрим иррациональное неравенство вида \( \sqrt{f(x)} Ясно, что его решения должны удовлетворять условию \( f(x) \geq 0 \) и условию \( g(x) > 0 \). Осталось лишь заметить, что при одновременном выполнении указанных выше условий обе части заданного иррационального неравенства неотрицательны, а потому их возведение в квадрат представляет собой равносильное преобразование неравенства.
Таким образом, иррациональное неравенство \( \sqrt{f(x)}
\( \left\{\begin{array}{l} f(x) \geq 0 \\ g(x) > 0 \\ f(x) ПРИМЕР 7.
\( \sqrt{x^2-x-12}
Данное неравенство равносильно системе неравенств:
\( \left\{\begin{array}{l} x^2-x-12 \geq 0 \\ x > 0 \\ x^2-x-12 0 \\ x > -12 \end{array}\right. \)
Получаем: \( x \geq 4\)
Ответ: \( x \geq 4\)
Рассмотрим теперь неравенство вида \( \sqrt{f(x)} > g(x) \).
Ясно, во-первых, что его решения должны удовлетворять условию \( f(x) \geq 0 \).
Во-вторых, замечаем, что при \( g(x) g(x) \) не вызывает сомнений.
В-третьих, замечаем, что если \( g(x) \geq 0 \), то можно возвести в квадрат обе части заданного иррационального неравенства.
Таким образом, иррациональное неравенство \( \sqrt{f(x)} > g(x) \) равносильно совокупности систем неравенств:
\( \left\{\begin{array}{l} f(x) \geq 0 \\ g(x) (g(x))^2 \end{array}\right. \)
Во второй системе первое неравенство является следствием третьего, его можно не писать.
ПРИМЕР 8.
\( \sqrt{x^2-x-12} \geq x \)
Данное неравенство равносильно совокупности систем неравенств:
\( \left\{\begin{array}{l} x^2-x-12 \geq 0 \\ x
Имеем:
\( \left\{\begin{array}{l} (x-4)(x+3) \geq 0 \\ x
Из первой системы находим: \( x \leq -3\), вторая система не имеет решений.
Ответ: \( x \leq -3\)
ПРИМЕР 9.
\( (x+5)(x-2) +3\sqrt{x(x+3)} >0 \)
Преобразуем неравенство к виду \( x^2+3x-10 +3\sqrt{x^2+3x} >0 \) и введём новую переменную \( y= \sqrt{x^2+3x} \). Тогда
последнее неравенство примет вид \( y^2+3y-10 >0 \), откуда находим, что либо \(y 2\).
Таким образом, задача сводится к решению совокупности двух неравенств:
\( \left[\begin{array}{l} \sqrt{x^2+3x} 2 \end{array}\right. \)
Первое неравенство не имеет решений, а из второго находим:
\( x^2+3x >4 \Rightarrow \)
\( (x+4)(x-1) >0 \Rightarrow \)
\( x1 \)
Ответ: \( x1 \).
Решение предела функции · Калькулятор Онлайн
Введите функцию и точку, для которых надо вычислить предел
Сайт предоставляет ПОДРОБНОЕ решение по нахождению предела функции.
Займемся вычислением (решением) пределов функций в точке.
Дана функция f(x). Вычислим ее предел в точке x0.
Для примера, находит предел функции в нуле и предел на бесконечности.
Правила ввода выражений и функций
Выражения могут состоять из функций (обозначения даны в алфавитном порядке):- absolute(x)
- Абсолютное значение x
(модуль x или |x|) - arccos(x)
- Функция — арккосинус от x
- arccosh(x)
- Арккосинус гиперболический от x
- arcsin(x)
- Арксинус от x
- arcsinh(x)
- Арксинус гиперболический от x
- arctg(x)
- Функция — арктангенс от x
- arctgh(x)
- Арктангенс гиперболический от x
- e
- e число, которое примерно равно 2.7
- exp(x)
- Функция — экспонента от x (что и e^x)
- log(x) or ln(x)
- Натуральный логарифм от x
(Чтобы получить log7(x), надо ввести log(x)/log(7) (или, например для log10(x)=log(x)/log(10)) - pi
- Число — «Пи», которое примерно равно 3.14
- sin(x)
- Функция — Синус от x
- cos(x)
- Функция — Косинус от x
- sinh(x)
- Функция — Синус гиперболический от x
- cosh(x)
- Функция — Косинус гиперболический от x
- sqrt(x)
- Функция — квадратный корень из x
- sqr(x) или x^2
- Функция — Квадрат x
- tg(x)
- Функция — Тангенс от x
- tgh(x)
- Функция — Тангенс гиперболический от x
- cbrt(x)
- Функция — кубический корень из x
- Действительные числа
- вводить в виде 7.5, не 7,5
- 2*x
- — умножение
- 3/x
- — деление
- x^3
- — возведение в степень
- x + 7
- — сложение
- x — 6
- — вычитание
Другие функции:
- floor(x)
- Функция — округление x в меньшую сторону (пример floor(4.5)==4.0)
- ceiling(x)
- Функция — округление x в большую сторону (пример ceiling(4.5)==5.0)
- sign(x)
- Функция — Знак x
- erf(x)
- Функция ошибок (или интеграл вероятности)
- laplace(x)
- Функция Лапласа
Онлайн калькулятор: Кубическое уравнение
Сегодня выполняем запрос пользователя Решение кубического уравнения.
Канонический вид кубического уравнения:
Решать кубическое уравнение мы будем по формуле Виета.
Формула Виета — способ решения кубического уравнения вида
Соответственно, чтобы привести к этому виду оригинальное уравнение первым шагом все введенные коэффициенты делятся на коэффициент а:
Калькулятор ниже, а описание формулы Виета — под ним
Кубическое уравнение
Точность вычисленияЗнаков после запятой: 2
save Сохранить extension Виджет
Кстати сказать, на других сайтах почему-то для решения кубических уравнений используют формулу Кардано, однако я согласен с Википедией в том, что формула Виета более удобна для практического применения. Так что почему везде формула Кардано — непонятно, разве что лень людям Гиперболические функции и Обратные гиперболические функции реализовывать. Ну мне не лень было.
Итак, формула Виета (из Википедии)
Обратите внимание, что по представлению формулы Виета а — второй коэффициент, а коэффициент перед x3 всегда считается равным 1. Калькулятор позволяет ввести а как коэффициент перед х3, но сразу же на него и делит уравнение, чтобы получить 1
Вычисляем:
Вычисляем:
Если S > 0, то вычисляем:
и имеем три действительных корня:
Если S < 0, то заменяем тригонометрические функции гиперболическими. Здесь возможны два случая в зависимости от знака Q
Q > 0:
(действительный корень)
(пара комплексных корней)
Q < 0:
(действительный корень)
(пара комплексных корней)
Если S = 0, то уравнение вырождено и имеет меньше 3 различных решений (второй корень кратности 2):
По этим формулам калькулятор и работает. Решает вроде правильно, хотя решения с мнимой частью не проверял. Если что, пишите.
90000 Solve inequalities with Step-by-Step Math Problem Solver 90001 90002 90003 Enter an equation along with the variable you wish to solve it for and click the Solve button. 90004 90003 In this chapter, we will develop certain techniques that help solve problems stated in words. These techniques involve rewriting problems in the form of symbols. For example, the stated problem 90004 90003 «Find a number which, when added to 3, yields 7» 90004 90003 may be written as: 90004 90003 3 +? = 7, 3 + n = 7, 3 + x = 1 90004 90003 and so on, where the symbols?, N, and x represent the number we want to find.We call such shorthand versions of stated problems equations, or symbolic sentences. Equations such as x + 3 = 7 are first-degree equations, since the variable has an exponent of 1. The terms to the left of an equals sign make up the left-hand member of the equation; those to the right make up the right-hand member. Thus, in the equation x + 3 = 7, the left-hand member is x + 3 and the right-hand member is 7. 90004 90015 SOLVING EQUATIONS 90016 90003 Equations may be true or false, just as word sentences may be true or false.The equation: 90004 90003 3 + x = 7 90004 90003 will be false if any number except 4 is substituted for the variable. The value of the variable for which the equation is true (4 in this example) is called the solution of the equation. We can determine whether or not a given number is a solution of a given equation by substituting the number in place of the variable and determining the truth or falsity of the result. 90004 90003 Example 1 Determine if the value 3 is a solution of the equation 90004 90003 4x — 2 = 3x + 1 90004 90003 Solution We substitute the value 3 for x in the equation and see if the left-hand member equals the right-hand member.90004 90003 4 (3) — 2 = 3 (3) + 1 90004 90003 12 — 2 = 9 + 1 90004 90003 10 = 10 90004 90003 Ans. 3 is a solution. 90004 90003 The first-degree equations that we consider in this chapter have at most one solution. The solutions to many such equations can be determined by inspection. 90004 90003 Example 2 Find the solution of each equation by inspection. 90004 90003 a. x + 5 = 12 90042 b. 4 · x = -20 90004 90003 Solutions a. 7 is the solution since 7 + 5 = 12. 90042 b. -5 is the solution since 4 (-5) = -20.90004 90015 SOLVING EQUATIONS USING ADDITION AND SUBTRACTION PROPERTIES 90016 90003 In Section 3.1 we solved some simple first-degree equations by inspection. However, the solutions of most equations are not immediately evident by inspection. Hence, we need some mathematical «tools» for solving equations. 90004 90003 EQUIVALENT EQUATIONS 90004 90003 Equivalent equations are equations that have identical solutions. Thus, 90004 90003 3x + 3 = x + 13, 3x = x + 10, 2x = 10, and x = 5 90004 90003 are equivalent equations, because 5 is the only solution of each of them.Notice in the equation 3x + 3 = x + 13, the solution 5 is not evident by inspection but in the equation x = 5, the solution 5 is evident by inspection. In solving any equation, we transform a given equation whose solution may not be obvious to an equivalent equation whose solution is easily noted. 90004 90003 The following property, sometimes called the 90060 addition-subtraction property 90061, is one way that we can generate equivalent equations. 90004 90003 90060 If the same quantity is added to or subtracted from both members of an equation, the resulting equation is equivalent to the original equation.90061 90004 90003 In symbols, 90004 90003 a — b, a + c = b + c, and a — c = b — c 90004 90003 are equivalent equations. 90004 90003 Example 1 Write an equation equivalent to 90004 90003 x + 3 = 7 90004 90003 by subtracting 3 from each member. 90004 90003 Solution Subtracting 3 from each member yields 90004 90003 x + 3 — 3 = 7 — 3 90004 90003 or 90004 90003 x = 4 90004 90003 Notice that x + 3 = 7 and x = 4 are equivalent equations since the solution is the same for both, namely 4.The next example shows how we can generate equivalent equations by first simplifying one or both members of an equation. 90004 90003 Example 2 Write an equation equivalent to 90004 90003 4x- 2-3x = 4 + 6 90004 90003 by combining like terms and then by adding 2 to each member. 90004 90003 Combining like terms yields 90004 90003 x — 2 = 10 90004 90003 Adding 2 to each member yields 90004 90003 x-2 + 2 = 10 + 2 90004 90003 x = 12 90004 90003 To solve an equation, we use the addition-subtraction property to transform a given equation to an equivalent equation of the form x = a, from which we can find the solution by inspection.90004 90003 Example 3 Solve 2x + 1 = x — 2. 90004 90003 We want to obtain an equivalent equation in which all terms containing x are in one member and all terms not containing x are in the other. If we first add -1 to (or subtract 1 from) each member, we get 90004 90003 2x + 1 1 = x — 2 1 90004 90003 2x = x — 3 90004 90003 If we now add -x to (or subtract x from) each member, we get 90004 90003 2x-x = x — 3 — x 90004 90003 x = -3 90004 90003 where the solution -3 is obvious. 90004 90003 The solution of the original equation is the number -3; however, the answer is often displayed in the form of the equation x = -3.90004 90003 Since each equation obtained in the process is equivalent to the original equation, -3 is also a solution of 2x + 1 = x — 2. In the above example, we can check the solution by substituting — 3 for x in the original equation 90004 90003 2 (-3) + 1 = (-3) — 2 90004 90003 -5 = -5 90004 90003 The symmetric property of equality is also helpful in the solution of equations. This property states 90004 90003 If a = b then b = a 90004 90003 This enables us to interchange the members of an equation whenever we please without having to be concerned with any changes of sign.Thus, 90004 90003 If 4 = x + 2 then x + 2 = 4 90004 90003 If x + 3 = 2x — 5 then 2x — 5 = x + 3 90004 90003 If d = rt then rt = d 90004 90003 There may be several different ways to apply the addition property above. Sometimes one method is better than another, and in some cases, the symmetric property of equality is also helpful. 90004 90003 Example 4 Solve 2x = 3x — 9. (1) 90004 90003 Solution If we first add -3x to each member, we get 90004 90003 2x — 3x = 3x — 9 — 3x 90004 90003 -x = -9 90004 90003 where the variable has a negative coefficient.Although we can see by inspection that the solution is 9, because — (9) = -9, we can avoid the negative coefficient by adding -2x and +9 to each member of Equation (1). In this case, we get 90004 90003 2x-2x + 9 = 3x- 9-2x + 9 90004 90003 9 = x 90004 90003 from which the solution 9 is obvious. If we wish, we can write the last equation as x = 9 by the symmetric property of equality. 90004 90015 SOLVING EQUATIONS USING THE DIVISION PROPERTY 90016 90003 Consider the equation 90004 90003 3x = 12 90004 90003 The solution to this equation is 4.Also, note that if we divide each member of the equation by 3, we obtain the equations 90004 90003 90170 90004 90003 whose solution is also 4. In general, we have the following property, which is sometimes called the division property. 90004 90003 90060 If both members of an equation are divided by the same (nonzero) quantity, the resulting equation is equivalent to the original equation. 90061 90004 90003 In symbols, 90004 90003 90181 90004 90003 are equivalent equations. 90004 90003 Example 1 Write an equation equivalent to 90004 90003 -4x = 12 90004 90003 by dividing each member by -4.90004 90003 Solution Dividing both members by -4 yields 90004 90003 90194 90004 90003 In solving equations, we use the above property to produce equivalent equations in which the variable has a coefficient of 1. 90004 90003 Example 2 Solve 3y + 2y = 20. 90004 90003 We first combine like terms to get 90004 90003 5y = 20 90004 90003 Then, dividing each member by 5, we obtain 90004 90003 90207 90004 90003 In the next example, we use the addition-subtraction property and the division property to solve an equation.90004 90003 Example 3 Solve 4x + 7 = x — 2. 90004 90003 Solution First, we add -x and -7 to each member to get 90004 90003 4x + 7 — x — 7 = x — 2 — x — 1 90004 90003 Next, combining like terms yields 90004 90003 3x = -9 90004 90003 Last, we divide each member by 3 to obtain 90004 90003 90224 90004 90015 SOLVING EQUATIONS USING THE MULTIPLICATION PROPERTY 90016 90003 Consider the equation 90004 90003 90231 90004 90003 The solution to this equation is 12. Also, note that if we multiply each member of the equation by 4, we obtain the equations 90004 90003 90236 90004 90003 whose solution is also 12.In general, we have the following property, which is sometimes called the multiplication property. 90004 90003 90060 If both members of an equation are multiplied by the same nonzero quantity, the resulting equation Is equivalent to the original equation. 90061 90004 90003 In symbols, 90004 90003 a = b and a · c = b · c (c ≠ 0) 90004 90003 are equivalent equations. 90004 90003 Example 1 Write an equivalent equation to 90004 90003 90253 90004 90003 by multiplying each member by 6. 90004 90003 Solution Multiplying each member by 6 yields 90004 90003 90260 90004 90003 In solving equations, we use the above property to produce equivalent equations that are free of fractions.90004 90003 Example 2 Solve 90265 90004 90003 Solution First, multiply each member by 5 to get 90004 90003 90270 90004 90003 Now, divide each member by 3, 90004 90003 90275 90004 90003 Example 3 Solve 90278. 90004 90003 Solution First, simplify above the fraction bar to get 90004 90003 90283 90004 90003 Next, multiply each member by 3 to obtain 90004 90003 90288 90004 90003 Last, dividing each member by 5 yields 90004 90003 90293 90004 90015 FURTHER SOLUTIONS OF EQUATIONS 90016 90003 Now we know all the techniques needed to solve most first-degree equations.There is no specific order in which the properties should be applied. Any one or more of the following steps listed on page 102 may be appropriate. 90004 90003 Steps to solve first-degree equations: 90004 90301 90302 Combine like terms in each member of an equation. 90303 90302 Using the addition or subtraction property, write the equation with all terms containing the unknown in one member and all terms not containing the unknown in the other. 90303 90302 Combine like terms in each member.90303 90302 Use the multiplication property to remove fractions. 90303 90302 Use the division property to obtain a coefficient of 1 for the variable. 90303 90312 90003 Example 1 Solve 5x — 7 = 2x — 4x + 14. 90004 90003 Solution First, we combine like terms, 2x — 4x, to yield 90004 90003 5x — 7 = -2x + 14 90004 90003 Next, we add + 2x and +7 to each member and combine like terms to get 90004 90003 5x — 7 + 2x + 7 = -2x + 14 + 2x + 1 90004 90003 7x = 21 90004 90003 Finally, we divide each member by 7 to obtain 90004 90003 90328 90004 90003 In the next example, we simplify above the fraction bar before applying the properties that we have been studying.90004 90003 Example 2 Solve 90333 90004 90003 Solution First, we combine like terms, 4x — 2x, to get 90004 90003 90338 90004 90003 Then we add -3 to each member and simplify 90004 90003 90343 90004 90003 Next, we multiply each member by 3 to obtain 90004 90003 90348 90004 90003 Finally, we divide each member by 2 to get 90004 90003 90353 90004 90015 SOLVING FORMULAS 90016 90003 Equations that involve variables for the measures of two or more physical quantities are called formulas.We can solve for any one of the variables in a formula if the values of the other variables are known. We substitute the known values in the formula and solve for the unknown variable by the methods we used in the preceding sections. 90004 90003 Example 1 In the formula d = rt, find t if d = 24 and r = 3. 90004 90003 Solution We can solve for t by substituting 24 for d and 3 for r. That is, 90004 90003 d = rt 90004 90003 (24) = (3) t 90004 90003 8 = t 90004 90003 It is often necessary to solve formulas or equations in which there is more than one variable for one of the variables in terms of the others.We use the same methods demonstrated in the preceding sections. 90004 90003 Example 2 In the formula d = rt, solve for t in terms of r and d. 90004 90003 Solution We may solve for t in terms of r and d by dividing both members by r to yield 90004 90003 90376 90004 90003 from which, by the symmetric law, 90004 90003 90381 90004 90003 In the above example, we solved for t by applying the division property to generate an equivalent equation. Sometimes, it is necessary to apply more than one such property.90004 90003 Example 3 In the equation ax + b = c, solve for x in terms of a, b and c. 90004 90003 Solution We can solve for x by first adding -b to each member to get 90004 90003 90390 90004 90003 then dividing each member by a, we have 90004 90003 90395 90004 .2 = 1 y = x 90008 [one per line] 90010 90007 Variable (s) 90008 x y 90008 [one per line] 90010 90007 Options 90010 90017 90018 90003 Solve 90004 90021 GRAPHICAL SOLUTIONS 90022 90003 Often, we want to find a single ordered pair that is a solution to two different linear equations.One way to obtain such an ordered pair is by graphing the two equations on the same set of axes and determining the coordinates of the point where they intersect. 90004 90003 Example 1 90004 90003 Graph the equations 90004 90003 90008 x + y = 5 90004 90003 90008 x — y = 1 90004 90003 on the same set of axes and determine the ordered pair that is a solution for each equation. 90004 90003 Solution 90004 90003 Using the intercept method of graphing, we find that two ordered pairs that are solutions of x + y = 5 are 90004 90003 (0, 5) and (5, 0) 90004 90003 And two ordered pairs that are solutions of 90004 90003 x — y = 1 are 90004 90003 (0, -1) and (1,0) 90004 90003 The graphs of the equations are shown.90004 90003 The point of intersection is (3, 2). Thus, (3, 2) should satisfy each equation. 90004 90003 In fact, 3 + 2 = 5 and 3 — 2 = 1 90004 90003 90056 90004 90003 In general, graphical solutions are only approximate. We will develop methods for exact solutions in later sections. 90004 90003 Linear equations considered together in this fashion are said to form a system of equations. As in the above example, the solution of a 90061 system of linear equations can be a single ordered pair.90062 The components of this ordered pair satisfy each of the two equations. 90004 90003 Some systems have no solutions, while others have an infinite number of solu- tions. If the graphs of the equations in a system do not intersect-that is, if the lines are parallel (see Figure 8.1a) -the equations are said to be 90061 inconsistent 90062, and there is no ordered pair that will satisfy both equations. If the graphs of the equations are the same line (see Figure 8.1b), the equations are said to be 90061 dependent 90062, and each ordered pair which satisfies one equation will satisfy both equations.Notice that when a system is inconsistent, the slopes of the lines are the same but the y-intercepts are different. When a system is dependent, the slopes and y-intercepts are the same. 90004 90003 90071 90004 90003 In our work we will be primarily interested in systems that have one and only one solution and that are said to be consistent and independent. The graph of such a system is shown in the solution of Example 1. 90004 90021 SOLVING SYSTEMS BY ADDITION I 90022 90003 We can solve systems of equations algebraically.What is more, the solutions we obtain by algebraic methods are exact. 90004 90003 The system in the following example is the system we considered in Section 8.1 on page 335. 90004 90003 Example 1 90004 90003 Solve 90004 90003 90008 x + y = 5 (1) 90004 90003 90008 x — y = 1 (2) 90004 90003 Solution 90008 We can obtain an equation in one variable by adding Equations (1) and (2) 90004 90003 90095 90004 90003 Solving the resulting equation for x yields 90004 90003 2x = 6, x = 3 90004 90003 We can now substitute 3 for x in either Equation (1) or Equation (2) to obtain the corresponding value of y.In this case, we have selected Equation (1) and obtain 90004 90003 (3) + y = 5 90004 90003 y = 2 90004 90003 Thus, the solution is x = 3, y = 2; or (3, 2). 90004 90003 Notice that we are simply applying the addition property of equality so we can obtain an equation containing a single variable. The equation in one variable, together with either of the original equations, then forms an equivalent system whose solution is easily obtained. 90004 90003 In the above example, we were able to obtain an equation in one variable by adding Equations (1) and (2) because the terms + y and -y are the negatives of each other.Sometimes, it is necessary to multiply each member of one of the equations by -1 so that terms in the same variable will have opposite signs. 90004 90003 Example 2 90004 90003 Solve 90004 90003 2a + b = 4 (3) 90004 90003 a + b = 3 (4) 90004 90003 Solution 90004 90003 90008 We begin by multiplying each member of Equation (4) by — 1, to obtain 90004 90003 2a + b = 4 (3) 90004 90003 -a — b = — 3 (4 ‘) 90004 90003 where + b and -b are negatives of each other. 90004 90003 The symbol ‘, called «prime,» indicates an equivalent equation; that is, an equation that has the same solutions as the original equation.Thus, Equation (4 ‘) is equivalent to Equation (4). Now adding Equations (3) and (4 ‘), we get 90004 90003 90135 90004 90003 Substituting 1 for a in Equation (3) or Equation (4) [say, Equation (4)], we obtain 90004 90003 1 + b = 3 90004 90003 b = 2 90004 90003 and our solution is a = 1, b = 2 or (1, 2). When the variables are a and b, the ordered pair is given in the form (a, b). 90004 90021 SOLVING SYSTEMS BY ADDITION II 90022 90003 As we saw in Section 8.2, solving a system of equations by addition depends on one of the variables in both equations having coefficients that are the negatives of each other.If this is not the case, we can find equivalent equations that do have variables with such coefficients. 90004 90003 Example 1 90004 90003 Solve the system 90004 90003 -5x + 3y = -11 90004 90003 -7x — 2y = -3 90004 90003 Solution 90004 90003 90008 If we multiply each member of Equation (1) by 2 and each member of Equation (2) by 3, we obtain the equivalent system 90004 90003 (2) (-5x) + (2) (3y) = (2) (- ll) 90004 90003 (3) (-7x) — (3) (2y) = (3) (- 3) 90004 90003 or 90004 90003 -10x + 6y = -22 (1 ‘) 90004 90003 -21x — 6y = -9 (2 ‘) 90004 90003 Now, adding Equations (1 ‘) and (2’), we get 90004 90003 -31x = -31 90004 90003 x = 1 90004 90003 Substituting 1 for x in Equation (1) yields 90004 90003 -5 (1) + 3y = -11 90004 90003 3y = -6 90004 90003 y = -2 90004 90003 The solution is x = 1, y = -2 or (1, -2).90004 90003 Note that in Equations (1) and (2), the terms involving variables are in the left-hand member and the constant term is in the right-hand member. We will refer to such arrangements as the standard form for systems. It is convenient to arrange systems in standard form before proceeding with their solution. For example, if we want to solve the system 90004 90003 3y = 5x — 11 90004 90003 -7x = 2y — 3 90004 90003 we would first write the system in standard form by adding -5x to each member of Equation (3) and by adding -2y to each member of Equation (4).Thus, we get 90004 90003 -5x + 3y = -11 90004 90003 -lx — 2y = -3 90004 90003 and we can now proceed as shown above. 90004 90021 SOLVING SYSTEMS BY SUBSTITUTION 90022 90003 In Sections 8.2 and 8.3, we solved systems of first-degree equations in two vari- ables by the addition method. Another method, called the substitution method, can also be used to solve such systems. 90004 90003 Example 1 90004 90003 Solve the system 90004 90003 -2x + y = 1 (1) 90004 90003 x + 2y = 17 (2) 90004 90003 Solution 90004 90003 Solving Equation (1) for y in terms of x, we obtain 90004 90003 y = 2x + 1 (1 ‘) 90004 90003 We can now substitute 2x + 1 for y in Equation (2) to obtain 90004 90003 x + 2 (2x + 1) = 17 90004 90003 x + 4x + 2 = 17 90004 90003 5x = 15 90004 90003 x = 3 (continued) 90004 90003 Substituting 3 for x in Equation (1 ‘), we have 90004 90003 y = 2 (3) + 1 = 7 90004 90003 Thus, the solution of the system is a: x = 3, y = 7; or (3, 7).90004 90003 In the above example, it was easy to express y explicitly in terms of x using Equation (1). But we also could have used Equation (2) to write x explicitly in terms of y 90004 90003 x = -2y + 17 (2 ‘) 90004 90003 Now substituting — 2y + 17 for x in Equation (1), we get 90004 90003 90243 90004 90003 Substituting 7 for y in Equation (2 ‘), we have 90004 90003 x = -2 (7) + 17 = 3 90004 90003 The solution of the system is again (3, 7). 90004 90003 Note that the substitution method is useful if we can easily express one variable in terms of the other variable.90004 90021 APPLICATIONS USING TWO VARIABLES 90022 90003 If two variables are related by a single first-degree equation, there are infinitely many ordered pairs that are solutions of the equation. But if the two variables are related by two independent first-degree equations, there can be only one ordered pair that is a solution of both equations. Therefore, 90256 to solve problems using two variables, we must represent two independent relationships using two equations 90257. We can often solve problems more easily by using a system of equations than by using a single equation involving one variable.We will follow the six steps outlined on page 115, with minor modifications as shown in the next example. 90004 90003 Example 1 90004 90003 The sum of two numbers is 26. The larger number is 2 more than three times the smaller number. Find the numbers. 90004 90003 Solution 90004 90003 Steps 1-2 90008 We represent what we want to find as two word phrases. Then, we represent the word phrases in terms of two variables. 90008 Smaller number: x 90008 Larger number: y 90004 90003 Step 3 A sketch is not applicable.90004 90003 Step 4 Now we must write two equations representing the conditions stated. 90004 90003 90275 90008 The sum of two numbers is 26. 90004 90003 Step 5 To find the numbers, we solve the system 90004 90003 x + y = 26 (1) 90004 90003 y = 2 + 3x (2) 90004 90003 Since Equation (2) shows y explicitly in terms of x, we will solve the system by the substitution method. Substituting 2 + 3x for y in Equation (1), we get 90004 90003 x + (2 + 3x) = 26 90004 90003 4x = 24 90004 90003 x = 6 90004 90003 Substituting 6 for x in Equation (2), we get 90004 90003 y = 2 + 3 (6) = 20 90004 90003 Step 6 The smaller number is 6 and the larger number is 20.90004 90021 CHAPTER SUMMARY 90022 90300 90301 90003 Two equations considered together form a 90061 system of equations 90062. The solution is generally a single ordered pair. If the graphs of the equations are 90256 parallel lines 90257, the equations are said to be 90061 inconsistent 90062; if the graphs are the 90256 same line 90257, the equations are said to be 90061 dependent 90062. 90004 90314 90301 90003 We can solve a system of equations by the 90061 addition method 90062 if we first write the system in 90061 standard form 90062, in which the terms involving the variables are in the left-hand member and the constant term is in the right-hand member.90004 90314 90301 90003 We can solve a system of equations by the 90061 substitution method 90062 if one variable in at least one equation in the system is first expressed explicitly in terms of the other variable. 90004 90314 90301 90003 We can solve word problems using two variables by representing two independent relationships by two equations. 90004 90314 90333 .90000 Solve linear and quadratic equations with Step-by-Step Math Problem Solver 90001 90002 90003 Enter an equation along with the variable you wish to solve it for and click the Solve button. 90004 90003 The solution of equations is the central theme of algebra. In this chapter we will study some techniques for solving equations having one variable. To accomplish this we will use the skills learned while manipulating the numbers and symbols of algebra as well as the operations on whole numbers, decimals, and fractions that you learned in arithmetics.90004 90007 CONDITIONAL AND EQUIVALENT EQUATIONS 90008 90009 OBJECTIVES 90010 90003 Upon completing this section you should be able to: 90004 90013 90014 Classify an equation as conditional or an identity. 90015 90014 Solve simple equations mentally. 90015 90014 Determine if certain equations are equivalent. 90015 90020 90003 90022 An equation is a statement in symbols that two number expressions are equal. 90023 90004 90003 Equations can be classified in two main types: 90004 90003 1.An 90022 identity 90023 is true for all values of the literal and arithmetical numbers in it. 90004 90003 90022 Example 1 90023 5 x 4 = 20 is an identity. 90004 90003 90022 Example 2 90023 2 + 3 = 5 is an identity. 90004 90003 90022 Example 3 90023 2x + 3x = 5x is an identity since any value substituted for x will yield an equality. 90004 90003 2. A 90022 conditional equation 90023 is true for only certain values of the literal numbers in it. 90004 90003 90022 Example 4 90023 x + 3 = 9 is true only if the literal number x = 6.90004 90003 90022 Example 5 90023 3x — 4 = 11 is true only if x = 5. 90004 90003 The literal numbers in an equation are sometimes referred to as 90022 variables 90023. 90004 90003 Finding the values that make a conditional equation true is one of the main objectives of this text. 90004 90003 A 90022 solution 90023 or 90022 root 90023 of an equation is the value of the variable or variables that make the equation a true statement. 90004 90003 The solution or root is said to 90068 satisfy the equation 90069.90004 90003 90068 Solving an equation 90069 means finding the solution or root. 90004 90003 90076 90004 90003 Many equations can be solved mentally. Ability to solve an equation mentally will depend on the ability to manipulate the numbers of arithmetic. The better you know the facts of multiplication and addition, the more adept you will be at mentally solving equations. 90004 90003 90022 Example 6 90023 Solve for x: x + 3 = 7 90004 90003 Solution 90004 90003 To have a true statement we need a value for x that, when added to 3, will yield 7.Our knowledge of arithmetic indicates that 4 is the needed value. Therefore the solution to the equation is x = 4. 90004 90088 90089 90090 What number added to 3 equals 7? 90091 90092 90093 90003 90022 Example 7 90023 Solve for x: x — 5 = 3 90004 90003 Solution 90004 90003 What number do we subtract 5 from to obtain 3? Again our experience with arithmetic tells us that 8 — 5 = 3. Therefore the solution is x = 8. 90004 90003 90022 Example 8 90023 Solve for x: 3x = 15 90004 90003 Solution 90004 90003 What number must be multiplied by 3 to obtain 15? Our answer is x = 5.90004 90003 90111 90004 90003 Solution 90004 90003 What number do we divide 2 by to obtain 7? Our answer is 14. 90004 90003 90022 Example 10 90023 Solve for x: 2x — 1 = 5 90004 90003 Solution 90004 90003 We would subtract 1 from 6 to obtain 5. Thus 2x = 6. Then x = 3. 90004 90003 Regardless of how an equation is solved, the solution should always be checked for correctness. 90004 90003 90022 Example 11 90023 A student solved the equation 5x — 3 = 4x + 2 and found an answer of x = 6.Was this right or wrong? 90004 90003 Solution 90004 90003 Does x = 6 satisfy the equation 5x — 3 = 4x + 2? To check we substitute 6 for x in the equation to see if we obtain a true statement. 90004 90003 90136 90004 90003 This is not a true statement, so the answer x = 6 is wrong. 90004 90003 Another student solved the same equation and found x = 5. 90004 90003 90143 90004 90003 This is a true statement, so x = 5 is correct. 90004 90088 90089 90090 Many students think that when they have found the solution to an equation, the problem is finished.90068 Not so! 90069 The final step should always be to check the solution. 90091 90092 90093 90003 Not all equations can be solved mentally. We now wish to introduce an idea that is a step toward an orderly process for solving equations. 90004 90088 90089 90090 Is x = 3 a solution of x — 1 = 2? 90160 Is x = 3 a solution of 2x + I = 7? 90160 What can be said about the equations x — 1 = 2 and 2x + 1 = 7? 90091 90092 90093 90003 Two equations are 90022 equivalent 90023 if they have the same solution or solutions 90004 90003 90022 Example 12 90023 3x = 6 and 2x + 1 = 5 are equivalent because in both cases x = 2 is a solution.90004 90003 Techniques for solving equations will involve processes for changing an equation to an equivalent equation. If a complicated equation such as 2x — 4 + 3x = 7x + 2 — 4x can be changed to a simple equation x = 3, and the equation x = 3 is equivalent to the original equation, then we have solved the equation. 90004 90003 Two questions now become very important. 90004 90013 90014 Are two equations equivalent? 90015 90014 How can we change an equation to another equation that is equivalent to it? 90015 90020 90003 The answer to the first question is found by using the substitution principle.90004 90003 90022 Example 13 90023 Are 5x + 2 = 6x — 1 and x = 3 equivalent equations? 90004 90003 Solution 90004 90003 90192 90004 90003 The answer to the second question involves the techniques for solving equations that will be discussed in the next few sections. 90004 90088 90089 90090 To use the substitution principle correctly we must substitute the numeral 3 for x wherever x appears in the equation. 90091 90092 90093 90003 90203 90004 90007 THE DIVISION RULE 90008 90009 OBJECTIVES 90010 90003 Upon completing this section you should be able to: 90004 90013 90014 Use the division rule to solve equations.90015 90014 Solve some basic applied problems whose solutions involve using the division rule. 90015 90020 90003 As mentioned earlier, we wish to present an orderly procedure for solving equations. This procedure will involve the four basic operations, the first of which is presented in this section. 90004 90003 90022 If each term of an equation is 90068 divided 90069 by the same nonzero number, the resulting equation is 90068 equivalent 90069 to the original equation. 90023 90004 90003 To prepare to use the division rule for solving equations we must make note of the following process: 90004 90003 90230 90004 90003 (We usually write 1x as x with the coefficient 1 understood.) 90004 90003 90022 Example 1 90023 Solve for x: 3x = 10 90004 90003 Solution 90004 90003 Our goal is to obtain x = some number. The division rule allows us to divide each term of 3x = 10 by the same number, and our goal of finding a value of x would indicate that we divide by 3. This would give us a coefficient of 1 for x. 90004 90003 90243 90004 90003 Check: 3x = 10 and x = 90246 these equivalent equations? 90004 90003 We substitute 90246 for x in the first equation obtaining 90004 90251 90003 The equations are equivalent, so the solution is correct.90004 90003 90251 90004 90003 90258 90004 90003 90022 Example 2 90023 Solve for x: 5x = 20 90004 90003 Solution 90004 90003 90267 90004 90088 90089 90090 Notice that the division rule does not allow us to divide by zero. Since dividing by zero is not allowed in mathematics, expressions such as 90272 are meaningless. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 3 90023 Solve for x: 8x = 4 90004 90003 Solution 90004 90003 90283 90004 90088 90089 90090 Errors are sometimes made in very simple situations.Do not glance at this problem and arrive at x = 2! 90160 Note that the division rule allows us to divide each term of an equation by any nonzero number and the resulting equation is equivalent to the original equation. 90160 Therefore we could divide each side of the equation by 5 and obtain 90290, which is equivalent to the original equation. 90160 Dividing by 5 does not help find the solution however. What number should we divide by to find the solution? 90091 90092 90093 90003 90022 Example 4 90023 Solve for x: 0.5x = 6 90004 90003 Solution 90004 90003 90302 90004 90003 90305 90004 90003 90022 Example 6 90023 The formula for finding the circumference (C) of a circle is C = 2πr, where π represents the radius of the circle and it is approximately 3.14. Find the radius of a circle if the circumference is measured to be 40.72 cm. Give the answer correct to two decimal places. 90004 90003 Solution 90004 90003 To solve a problem involving a formula we first use the substitution principle. 90004 90003 90316 90004 90088 90089 90090 Circumference means «distance around.»It is the perimeter of a circle. 90160 The radius is the distance from the center to the circle. 90091 90092 90093 90003 90326 90004 90007 THE SUBTRACTION RULE 90008 90009 OBJECTIVES 90010 90003 Upon completing this section you should be able to use the subtraction rule to solve equations. 90004 90003 The second step toward an orderly procedure for solving equations will be discussed in this section. You will use your knowledge of like terms from chapter l as well as the techniques from section 90022 THE DIVISION RULE 90023.Notice how new ideas in algebra build on previous knowledge. 90004 90003 90022 If the same quantity is 90068 subtracted 90069 from both sides of an equation, the resulting equation will be 90068 equivalent 90069 to the original equation. 90023 90004 90003 90022 Example 1 90023 Solve for x if x + 7 = 12. 90004 90003 Solution 90004 90003 Even though this equation can easily be solved mentally, we wish to illustrate the subtraction rule. We should think in this manner: 90004 90003 «I wish to solve for x so I need x by itself on one side of the equation.But I have x + 7. So if I subtract 7 from x + 7, I will have x alone on the left side. «(Remember that a quantity subtracted from itself gives zero.) But if we subtract 7 from one side of the equation, the rule requires us to subtract 7 from the other side as well. So we proceed as follows: 90004 90003 90357 90004 90088 90089 90090 Note that x + 0 may be written simply as x since zero added to any quantity equals the quantity itself. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 2 90023 Solve for x: 5x = 4x + 3 90004 90003 Solution 90004 90003 Here our thinking should proceed in this manner.»I wish to obtain all unknown quantities on one side of the equation and all numbers of arithmetic on the other so I have an equation of the form x = some number. I thus need to subtract Ax from both sides.» 90004 90003 90374 90004 90088 90089 90090 Our goal is to arrive at x = some number. 90160 Remember that checking your solution is an important step in solving equations. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 3 90023 Solve for x: 3x + 6 = 2x + 11 90004 90003 Here we have a more involved task.First subtract 6 from both sides. 90004 90003 90374 90004 90003 Now we must eliminate 2x on the right side by subtracting 2x from both sides. 90004 90003 90395 90004 90003 We now look at a solution that requires the use of both the subtraction rule and the division rule. 90004 90088 90089 90090 Note that instead of first subtracting 6 we could just as well first subtract 2x from both sides obtaining 90160 3x — 2x + 6 = 2x — 2x + 11 90160 x + 6 = 11. 90160 Then subtracting 6 from both sides we have 90160 x + 6 — 6 = 11 — 6 90160 x = 5.90003 Keep in mind that our goal is x = some number. 90004 90091 90092 90093 90003 90022 Example 4 90023 Solve for x: 3x + 2 = 17 90004 90003 Solution 90004 90003 We first use the subtraction rule to subtract 2 from both sides obtaining 90004 90003 90421 90004 90003 Then we use the division rule to obtain 90004 90003 90426 90004 90003 90022 Example 5 90023 Solve for x: 7x + 1 = 5x + 9 90004 90003 Solution 90004 90003 We first use the subtraction rule. 90004 90003 90437 90004 90003 Then the division rule gives us 90004 90003 90442 90004 90003 90022 Example 6 90023 The perimeter (P) of a rectangle is found by using the formula P = 2l + 2w, where l stands for the length and w stands for the width.If the perimeter of a rectangle is 54 cm and the length is 15 cm, what is the width? 90004 90003 Solution 90004 90003 90451 90004 90003 90454 90004 90088 90089 90090 Perimeter is the distance around. Do you see why the formula is P = 2l + 2w? 90091 90092 90093 90007 THE ADDITION RULE 90008 90009 OBJECTIVES 90010 90003 Upon completing this section you should be able to use the addition rule to solve equations. 90004 90003 We now proceed to the next operation in our goal of developing an orderly procedure for solving equations.Once again, we will rely on previous knowledge. 90004 90003 90022 If the same quantity is 90068 added 90069 to both sides of an equation, the resulting equation will be 90068 equivalent 90069 to the original equation. 90023 90004 90003 90022 Example 1 90023 Solve for x if x — 7 = 2. 90004 90003 Solution 90004 90003 As always, in solving an equation we wish to arrive at the form of «x = some number.» We observe that 7 has been subtracted from x, so to obtain x alone on the left side of the equation, we add 7 to both sides.90004 90003 90487 90004 90088 90089 90090 Remember to always check your solution. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 2 90023 Solve for x: 2x — 3 = 6 90004 90003 Solution 90004 90003 Keeping in mind our goal of obtaining x alone, we observe that since 3 has been subtracted from 2x, we add 3 to both sides of the equation. 90004 90003 90504 90004 90003 Now we must use the division rule. 90004 90003 90509 90004 90088 90089 90090 Why do we add 3 to both sides? 90160 Note that in the example just using the addition rule does not solve the problem.90091 90092 90093 90003 90022 Example 3 90023 Solve for x: 3x — 4 = 11 90004 90003 Solution 90004 90003 We first use the addition rule. 90004 90003 90527 90004 90003 Then using the division rule, we obtain 90004 90003 90532 90004 90088 90089 90090 Here again, we needed to use both the addition rule and the division rule to solve the equation. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 4 90023 Solve for x: 5x = 14 — 2x 90004 90003 Solution 90004 90003 Here our goal of obtaining x alone on one side would suggest we eliminate the 2x on the right, so we add 2x to both sides of the equation.90004 90003 90549 90004 90003 We next apply the division rule. 90004 90003 90554 90004 90088 90089 90090 Here again, we needed to use both the addition rule and the division rule to solve the equation. 90160 Note that we check by always substituting the solution in the original equation. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 5 90023 Solve for x: 3x — 2 = 8 — 2x 90004 90003 Solution 90004 90003 Here our task is more involved. We must think of eliminating the number 2 from the left side of the equation and also the lx from the right side to obtain x alone on one side.We may do either of these first. If we choose to first add 2x to both sides, we obtain 90004 90003 90572 90004 90003 We now add 2 to both sides. 90004 90003 90577 90004 90003 Finally the division rule gives 90004 90003 90582 90004 90088 90089 90090 Could we first add 2 to both sides? Try it! 90091 90092 90093 90007 THE MULTIPLICATION RULE 90008 90009 OBJECTIVES 90010 90003 Upon completing this section you should be able to: 90004 90013 90014 Use the multiplication rule to solve equations.90015 90014 Solve proportions. 90015 90014 Solve some basic applied problems using the multiplication rule. 90015 90020 90003 We now come to the last of the four basic operations in developing our procedure for solving equations. We will also introduce ratio and proportion and use the multiplication rule to solve proportions. 90004 90003 90022 If each term of an equation is 90068 multiplied 90069 by the same nonzero number, the resulting equation is 90068 equivalent 90069 to the original equation.90023 90004 90003 In elementary arithmetic some of the most difficult operations are those involving fractions. The multiplication rule allows us to avoid these operations when solving an equation involving fractions by finding an equivalent equation that contains only whole numbers. 90004 90003 Remember that when we multiply a whole number by a fraction, we use the rule 90617 90004 90003 90620 90004 90003 We are now ready to solve an equation involving fractions. 90004 90088 90089 90090 Note that in each case only the numerator of the fraction is multiplied by the whole number.90091 90092 90093 90003 90022 Example 4 90023 90633 90004 90003 Solution 90004 90003 Keep in mind that we wish to obtain x alone on one side of the equation. We also would like to obtain an equation in whole numbers that is equivalent to the given equation. To eliminate the fraction in the equation we need to multiply by a number that is divisible by the denominator 3. We thus use the multiplication rule and multiply each term of the equation by 3. 90004 90003 90640 90004 90003 We now have an equivalent equation that contains only whole numbers.Using the division rule, we obtain 90004 90003 90645 90004 90088 90089 90090 To eliminate the fraction we need to multiply by a number that is divisible by the denominator. 90160 In the example we need to multiply by a number that is divided by 3. 90160 We could have multiplied both sides by 6, 9, 12, and so on, but the equation is simpler and easier to work with if wc use the smallest multiple. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 5 90023 90658 90004 90003 Solution 90004 90003 90663 90004 90088 90089 90090 See if you obtain the same solution by multiplying each side of the original equation by 16.90160 Always check in the original equation. 90091 90092 90093 90003 90022 Example 6 90023 90675 90004 90003 Solution 90004 90003 Here our task is the same but a little more complex. We have two fractions to eliminate. We must multiply each term of the equation by a number that is divisible by both 3 and 5. It is best to use the least of such numbers, which you will recall is the 90022 least common multiple 90023. We will therefore multiply by 15. 90004 90003 90684 90004 90088 90089 90090 In arithmetic you may have referred to the least common multiple as the «lowest common denominator.»90091 90092 90093 90003 90022 Example 7 90023 90695 90004 90003 Solution 90004 90003 The least common multiple for 8 and 2 is 8, so we multiply each term of the equation by 8. 90004 90003 90702 90004 90003 We now use the subtraction rule. 90004 90003 90707 90004 90003 Finally the division rule gives us 90004 90003 90712 90004 90088 90089 90090 Before multiplying, change any mixed numbers to improper fractions. In this example change 90717. 90160 Remember that 90068 each 90069 term must be multiplied by 8.90160 Note that in this example we used three rules to find the solution. 90091 90092 90093 90003 Solving simple equations by multiplying both sides by the same number occurs frequently in the study of ratio and proportion. 90004 90003 A 90022 ratio 90023 is the quotient of two numbers. 90004 90003 The ratio of a number x to a number y can be written as x: y or 90732. In general, the fractional form is more meaningful and useful. Thus, we will write the ratio of 3 to 4 as 90733. 90004 90003 A 90022 proportion 90023 is a statement that two ratios are equal.90004 90003 90022 Example 8 90023 90742 90004 90003 Solution 90004 90003 We need to find a value of x such that the ratio of x to 15 is equal to the ratio of 2 to 5. 90004 90003 Multiplying each side of the equation by 15, we obtain 90004 90003 90751 90004 .90000 Ex 3.4, 1 — tan x = root 3. Find principal and general solution 90001 90002 Last updated at May 29, 2018 by Teachoo 90003 90002 90005 90003 90007 90008 90002 90010 90011 90003 90013 90002 Subscribe to our Youtube Channel — https://you.tube/teachoo 90003 90016 90017 90002 Transcript 90003 90020 Ex 3.4, 1 Find the principal and general solutions of the equation tan x = 3 tan x = 3 We known that tan 60 = 3 Here tan x is positive tan is positive in Ist and IIIrd quadrant Value in Ist quadrant = 60 Value in lllrd Quadrant = 180 + 60 = 240 So principal Solutions are x = 60 and x = 240 x = 60/180 and x = 240/180 x = / 3 and x = 4/3 Now we find general solution Assuming tan x = tan y also tan x = 3 Form (1) and (2) tan y = 3 tan y = tan / 3 y = / 3 Since tan x = tan y General Solution is x = n + y where n Z Put x = / 3 Hence, x = n + / 3 where n Z 90003 Show More .
Leave A Comment